Децентралізація – шлях до якісного життя

Децентралізація – шлях до якісного життя

19 червня 2015 року / 631 переглядів
У 2014 році стартувала децентралізація влади – реформа місцевого самоврядуван­ня та територіальної організації влади.

Що таке децентралізація? Це коли ми оби­раємо владу на місцях і ця влада має кошти і повноваження, щоб відпрацювати довіру, яку отримує від людей. При цьому робить це ефективно. Реформа місцевого само­врядування передбачає, що ми створимо умови якісного достойного життя на рівні кожної громади, а не тільки в обласному чи районному центрі.

Як каже «батько» реформи місцевого самоврядування в Україні, наш земляк, А. Ткачук, – «мета реформи – отримати нові можливості, щоб жити комфортно, довго і щасливо. Мета дуже проста і направлена на людину. Все решта – інструменти».

Впродовж багатьох років гальмування процесу децентралізації «зверху» ми маємо сьогодні унікальну можливість впровадити цю реформу. Є розуміння і підтримка усіма інститутами державної влади: Президен­том України, Кабінетом Міністрів України, більшістю Верховної Ради України. Прийня­тий 5 лютого 2015 року Закон України «Про добровільне об'єднання територіальних громад» відкрив можливості об’єднатися у спроможні територіальні громади, здатні самостійно планувати діяльність і реалізову­вати заплановане на користь своїх громад, а також нести відповідальність за прийняті рі­шення. Методика, затверджена КМУ України дала можливість змоделювати Перспектив­ні плани формування спроможних територі­альних громад. Хмельницька область стала другою в Україні, яка 28 травня схвалила Проект Перспективного плану. Згідно із цим документом, на території області планується сформувати 54 об’єднаних територіальних громади замість 625. Ухвалення Проекту Перспективного плану формування тери­торіальних громад області стало першим кроком у проведенні децентралізації. Він відкриває шлях до реального об'єднання те­риторіальних громад. Перспективний план – це план майбутнього адміністративно-те­риторіального устрою нашого регіону. Слід зауважити, що перспективний план – це не істина в останній інстанції, до нього можна вносити зміни і після його схвалення.

«Щоб пройти довгий шлях, потрібно зро­бити перший крок. Якщо нічого не робити і пояснювати усе якоюсь незрозумілістю і різними обставинами чи фінансовими за­стереженнями, то цей крок так ніколи і не буде зроблено. Ми залишимося там, де ми є сьогодні», каже директор Офісу реформ С. Яцковський.

Нині в Хмельницькій області більшість сільських рад дотаційні. Є сільські ради, де немає бюджето-утворювального підпри­ємства, де не можуть забезпечити зарплату голові, землевпоряднику, бухгалтеру. Що може ця громада зробити? Нічого. Якщо ж вона об’єднається з іншими, то, відповідно, в цієї громади стає достатньо засобів забез­печити освітянські послуги, обслуговувати дороги місцевого значення, дбати про роз­виток, надавати адмінпослуги тощо. Тож децентралізація є хорошим інструментом для підвищення самодостатності громад та збільшення кількості фінансів у місцевих бюджетах.

Кажуть, що коли об’єднується два бідних, то один багатий не з’являється. Нібито ло­гічно, але, насправді, це не так. Сукупність людей навіть бідних - це новий ресурс. Мож­на пісок носити лопатою, можна відром, а можна носилками. Де більший коефіцієнт корисної дії?

"Ми хочемо сформувати самодостатні територіальні громади і поліпшити якість адміністративних послуг для населення. При цьому, новостворені громади повинні на­вчитися самостійно керувати своїми фінан­сами, враховуючи інтереси місцевих жителів, а не чекати вказівок зверху. Нові податки, які будуть залишатися на місцях, це дозволять. Гроші з загальнодержавного, обласного, районного рівнів будуть перенаправлені на рівень територіальної громади, власне, туди, де і живуть люди. На території цих громад залишатимуться нові податки, зокрема, по­даток на нерухомість та транспорт, вся плата за землю, 60% податку на доходи фізичних осіб, 25% екологічного податку, 5% акциз­ного збору з реалізації підакцизних товарів, 100% податку на прибуток підприємств та фінансових установ комунальної власності і єдиного податку. Сьогодні набір податків і зборів, які матиме об’єднана громада знач- но ширший, ніж у багатьох європейських країнах. Крім того, об’єднавшись, громади зможуть розраховувати на додаткові кошти з Державного фонду регіонального розвитку на покращення інфраструктури", - зазначив заступник голови ОДА В. Калініченко.

«Сьогодні ми маємо можливість об’єднатись, стати сильнішими і багатшими, або не об’єднуватись і залишатись у тому ж стані, в якому знаходимось», вважає селищ­ний голова смт. Дунаївці А.Кухаренко.

Відсутність достатньої інформації та ро­зуміння процесів та наслідків проведення реформи насторожує людей і викликає за­непокоєння хмельничан. Що буде із селом? Чи не позбавлять сіл, які будуть об’єднані в одну територіальну громаду, дитячих садочків та шкіл? Який статус матимуть землі села при об’єднанні сільських гро­мад з центром в місті і таке інше? З цього приводу Голова Верховної Ради України В.Гройсман, сказав, «що весь пакет законо­давства щодо місцевого самоврядування не спрямований на те, щоб знищувати села. Фактично сьогодні в кожній територіальній громаді будуть органи, які будуть надава­ти всі послуги і людям не потрібно нікуди їздити. Староста буде робити все те, що сьогодні робить сільська рада. Але стимули сьогодні вже створено - це прямий бюджет, вихід із підпорядкування районів…», - по­яснив він.

Варто додати, що добровільне об'єднання громад передбачає об'єднання лише управлінських функцій, а межі сіл та їх самобутність зберігаються. Згідно Закону «Про добровільне об'єднання територіаль­них громад» добровільне об'єднання тери­торіальних громад не призводить до зміни статусу населених пунктів як сільської, так і міської місцевості. Що ж стосується дитя­чих садочків та шкіл, то це питання грома­ди, де і який заклад розміщати, і в якому населеному пункті. Як правило, дитячі са­дочки і школи першого ступеня мають бути максимально наближені до родинного дому, тобто вони мають бути практично у всіх населених пунктах сільської місцевос­ті при забезпеченні належної якості освіти дітей. І школами, і дитячими садочками, і видатками на їх утримання об’єднана тери­торіальна громада буде розпоряджатися самостійно.

Є питання - будуть відповіді. Головне в нинішній ситуації - діалог, діалог влади з людьми, відкритість і прозорість самого процесу реформування.

Нинішня реформа - великий шанс для України здійснити швидкий поступ до по­будови ефективної, необтяжливої для на­роду, відповідальної місцевої влади.

Якість нашого життя і життя прийдешніх поколінь - це відповідальність кожного з нас. Зараз почався процес відновлення, перезавантаження України і формування якісної системи влади. Буде певний пере­хідний період, але процес, який розпочав­ся, незворотний. Адже стало очевидним, - не зробивши реформу місцевого само­врядування, не провівши децентралізацію та не побудувавши ефективну систему влади, жодна реформа не матиме успіху: ні економічна, ні соціальна, ні освітянська, ні медична.

Хмельницький регіональний

Офіс реформ
Пошук
До уваги громадян
Все про субсидії
Зразки заяви про призначення субсидії, декларації про доходи і витрати осіб, які звернулися за призначенням житлової субсидії та інструкції про порядок заповнення.

Переглянути детальну інформацію

Роз'яснення щодо отримання субсидій.

Переглянути детальну інформацію

Калькулятор розрахунку субсидії

Калькулятор розрахунку субсидії

До уваги громадян

П Е Р Е Л І К ЗАХИСНИХ СПОРУД – ПРОТИРАДІАЦІЙНИХ УКРИТТІВ (ПРУ), ЯКІ РОЗМІЩЕНІ НА ТЕРИТОРІЇ СТАРОКОСТЯНТИНІВСЬКОГО РАЙОНУ СТАНОМ НА 1.01.2018 РОКУ

Переглянути детальну інформацію

Основні заходи Старокостянтинівської райдержадміністрації заплановані на наступний тиждень

Переглянути детальну інформацію
Телефон довіри
З метою забезпечення виконання завдань, передбачених Законом України "Про запобігання корупції", вважаються телефоном довіри облдержадміністрації контакти: (0382) 65-00-87,
email: stop_korupzia@ukr.net
Про відомі факти вчинення корупційних діянь посадовими особами повідомляти на "телефон довіри"
Влада проти корупції
З метою виконання завдань щодо протидії корупції, забезпечення вирішення конфліктних питань громадянами в районних органах виконавчої влади та органах місцевого самоврядування при отриманні ліцензій, спеціальних дозволів або будь-яких інших послуг у земельній сфері, у сфері медичного обслуговування тощо, при зволіканнях у виготовленні документації державними службовцями, а також при безпосередньому зіткненні з фактами здирництва та хабарництва, просимо звертатися на телефон "довіри" районної державної адміністрації 3-15-69.
Отримав субсидію - бережи енергоресурси!
Я МАЮ ПРАВО! Про проект
Я МАЮ ПРАВО! Я зміг захистити свій бізнес! Зможеш ...
Я МАЮ ПРАВО! Я захистила свої права! Якщо будеш ді ...
Я МАЮ ПРАВО! Я маю право на безоплатну правову доп ...
Інтерактивна карта

Інтерактивна карта регіональних/міських програм відшкодування частини відсотків/суми за кредитами для населення та ОСББ (ЖБК) на утеплення

Інтерактивна інвестиційна карта

Інтерактивна інвестиційна карта з енергоефективності та відновлювальної енергетики України - UA MAP

Зміни одне життя

Зміни одне життя

Календар
    Липень 2018    
ПнВтСрЧтПтСбНд
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031 
Погода